Sales training voor recruitment

Home  ›  Blog  ›  Sales training voor recruitment

Inhoudsopgave

1.Hoe kies je de juiste sales training?

De training moet aansluiten op de werkzaamheden en de recruitmentbranche is erg specifiek. Wij zelf proactief naar klanten op zoek en benaderen hen koud. Dit vereist een bepaalde expertise, namelijk cold calling. Dit is onze specialiteit geworden en hoe je vanuit het niets een relatie opbouwt via de telefoon en de klant overtuigt een afspraak te maken.

Veel trainingen zijn gebaseerd op het nabellen van leads die al interesse hebben om te kopen. Dat is een ander speelveld.

Het gaat dus vaak al fout bij de start. Daag eens de trainer uit om zelf naar koude prospects te bellen, terwijl iedereen meekijkt. 🙂 Dat is een goede test. Dit bieden wij overigens standaard aan als onderdeel van onze training.

In recruitment werk je met mensen, geen producten. De werkdruk is hoog en de markt is zeer competitief. De kandidaat kan zich opeens bedenken en de klant laat niets meer van zich horen. Dit geeft een extra dimensie complexiteit van het salesproces. Onze training, de Cold Calling Blueprint, richt zich volledig op het verkopen van recruitment diensten, het omgaan met tegenslagen en het weerbaar maken van jouw team.

We gaan dieper in op de psychologie van consultants, klanten en kandidaten om hun mindset te versterken. Met meer dan 18 jaar ervaring in sales en recruitment bieden wij methodes aan die dezelfde dag nog in de praktijk kunnen worden gebracht.

2. Je wilt resultaat uit de training

Ik kreeg altijd de vraag: “Heel tof, maar hoe pas ik dit toe?” Als je ergens in investeert, wil je er iets uithalen. Het rendement op trainingen is gelukkig makkelijk te meten, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  1. Gaan de consultants zelfstandig aan de slag met de nieuwe kennis?
  2. Wordt er meer gebeld naar nieuwe klanten?
  3. Staan er meer afspraken in de agenda?
  4. Gebruiken ze het script tijdens hun gesprekken?
  5. Is er minder weerstand tegen acquisitie?
  6. Leveren de afspraken meer deals op?

Wij doen altijd een nulmeting aan het begin van de training en vragen daarnaast om feedback van onze klanten. We merken dat teams die onze training volgen een ROI van 6x behalen, en wie elke stap nauwkeurig opvolgt, behaalt zelfs een ROI van 12x! Daarom heb ik mijn trainingen zo ontwikkeld dat je zo snel mogelijk resultaat ziet.

3. Er moet een verandering komen: Hoe krijg je het team mee?

Externe sales trainingen roepen vaak scepsis op. Veel trainers en coaches claimen de beste te zijn, maar hebben nooit zelf duizenden calls gedaan, de pijn van afwijzing ervaren, of tegelijkertijd een winstgevend bedrijf en gemotiveerd personeel onderhouden.
Daarom putten wij veel inspiratie uit eigen ervaring en succesvolle ondernemers uit de recruitmentbranche. Ik ben op mijn 18e begonnen met koude acquisitie en heb inmiddels 18 jaar ervaring. We gebruiken storytelling om ervoor te zorgen dat de inhoud van de training echt blijft hangen. Vaak horen we van management: “Dit roep ik al jaren, maar nu luisteren ze ineens wél.” En consultants zeggen: “Nu snap ik eindelijk wat ermee bedoeld wordt.” Dit miste ik zelf vaak bij externe trainingen en daarom wilde ik het verschil maken.

4. Heeft de trainer ervaring in recruitment?

Ja, en daar is ook de training voor gemaakt. Het doel is om zowel junior als ervaren consultants in één ochtend koude acquisitie op de juiste manier te leren. Er moet direct resultaat geleverd worden, zowel in kennis, praktijk als motivatie.

Denk aan de introductie aan de telefoon, de juiste opvolgmail, en wanneer je connecties legt op LinkedIn. Door mijn ervaring en dagelijkse aanpassingen in de markt, ontwikkelde ik mijn eigen handboek. Dit groeide uit tot de training die we nu geven en die ik nog steeds verfijn om recruiters nog beter te maken in hun vak.

Je krijgt dus echt een upgrade in je team. Recruitment consultants en sales professionals letten ook scherp op hun tijd. De training blijft relevant en daardoor weten consultants het direct te vertalen naar hun eigen situatie en toe te passen in gesprekken met klanten en kandidaten.

5. Past het binnen onze organisatie en cultuur?

Onze training sluit naadloos aan op de organisatie, omdat wij een framework bieden dat je achter de schermen kunt implementeren zonder de sterke punten te verliezen. Wij beginnen altijd met een kennismaking en vervolgens een management intake om de cultuur en manier van werken goed te begrijpen.

Onze training is getest in meer dan acht landen en we hebben inmiddels meer dan 200 consultants getraind. Wil je meer weten om jouw team te inspireren over sales? Neem dan contact met ons op.

Klik hier om meer te weten over de training of boek NU een afspraak ter kennismaking.

Andere artikelen

Overweeg je sales training? Haalt het team hun targets niet? Zie je de potentie, maar nemen ze geen actie? Heb..

Als recruitment consultant weet je dat een goed gesprek begint met een sterke opening. Maar wat doe je als jouw..

Ga je nu wel of niet investeren in een sales training? Als ondernemer of manager heb je een recruitment team..