1. “Het kost te veel tijd”
Althans, dat is wat we denken, geen reistijd, oeps geen voorbereiding gedaan dus nog even snel het bedrijf opzoeken op het andere scherm, half aanwezig tijdens de call en vervolgens door naar de andere teams, zoom, google meets.
Het einde van de dag hebben we nog twee andere calls gehad, meerdere telefoon gesprekken, emails gelezen en… geen idee waar we het over hadden in die video calls.
Je leest de notities door en vraagt je af wat er nu echt is besproken. Klinkt dit bekend?
Je brein werkt namelijk iets anders als je druk bent, het neemt informatie op wat het op dat moment nodig heeft en als je direct doorgaat in de volgende actie komt je kortetermijn geheugen vol te zitten. Het “verwerken” van de informatie en verplaatsen naar je harddrive 🙂 is niet volledig omdat je weer nieuwe informatie opneemt.
Dit deed je “vroeger” als je in de auto stapte of op de fiets zat richting kantoor. Los van het feit dat je een minder persoonlijke relatie krijgt met je klant, mis je ook veel non-verbale communicatie om echt achter de behoefte aan te komen van de klant.
2. “Wat moet ik zeggen als het gesprek doodvalt?”
Dit klinkt gek dat recruiters of sales professionals dit zeggen, maar omdat er zoveel via whatsapp, e-mail, social media wordt gecommuniceerd en niet meer face-to-face is het helemaal niet raar als je wat minder oefening hebt in het direct reageren op een vraag of zelf iets zeggen als de ander niets zegt. De angst voor de stilte is dus nog erger dan voorheen.
Het trainen op open vragen, gesprekstechnieken en het voorbereiden op meetings is hierin geen overbodige luxe.
3. “Ze zitten er niet op wachten”
Ja en nee, de klant wil graag het probleem oplossen. Zeker binnen recruitment is het vertrouwen dat jij het probleem kan oplossen het eerste obstakel, wellicht heb jij het gevoel weleens dat je je eerst “moet” bewijzen voor je langs mag komen door profielen of CV te sturen?
Het is alleen lastig om echt de persoonlijke fit te matchen als je niet op kantoor bij de klant bent geweest. Als je wel op kantoor bent geweest en elkaar persoonlijk hebt ontmoet en de sfeer hebt kunnen proeven is de match vele malen hoger en heb je vaak de bekende “ Aaaaaah NU snap ik het, ja nee… die past hier totaal niet” reactie terwijl de kandidaat op papier een match was.
Dit krijg je helaas vaak twee weken later nadat de kandidaat op gesprek is geweest, als jij er had gezeten had je dit kunnen voorkomen.
Wat zijn jouw tips of ervaringen met face-to-face meetings?
PS: Kop koffie doen? 🙂